حوزه علمیه احسای

حوزه علمیه > حوزه در بستر تاریخ> حوزه‏هاى علمیه حجاز> حوزه علمیه احساء حوزه علیمه احساء «احساء» یا «لحساء» از مراکز قدیمى تشیع است که امروزه استانى در شرق عربستان سعودى بر ساحل غربى خلیج فارس و مرکز آن شهر «هفوف‏»مى‏باشد. دین اسلام از همان سال اول هجرى(622)میلادى با همت و تلاش العلاء بن الخضرمى صحابى و فرستاده رسول اکرم(ص) به این سرزمین راه یافت و نخسین مسجدى که بعد از مسجد النبى(ص) در آن نماز جمعه برگزار گردید، «مسجد عبدالقیس‏» از مساجد این دیار است. تمام مردم احساء مسلمان و نیمى از آن شیعه‏اند شیعیان نیز پیرو دو نحله اصولى و شیخیه هستند قدمت‏حضور شیعه در این سرزمین به قرن دوم هجرى بلکه همزمان با صدر اسلام است. با تشکیل دولت صفوى در ایران دانشمندان شیعى از اقصى نقاط جهان به ایران مهاجرت کردند که برخى از علماى احساء نیز درآن ردیف قرار دارند. شیعیان احساء عرب بوده گاه نسبشان به حضرت امام کاظم(ع)مى‏رسد شهرهاى‏«هفوف و المبرز» دو شهرى است که عموما شیعیان در آن سکنى گزیده‏اند شیعیان احساء که اکثرا در فقه شیعى تخصص داشته و رجال مشهورى همچون «احمد بن فهد»، «ابن ابى جمهور» و «شیخ احمد احسایى‏»از میان ایشان برخاسته‏اند با شیعیان ایران، عراق، قطیف، بحرین، مدینه منوره، کویت، سوریه، لبنان، پاکستان، هند، و امارات متحده عربى روابط نزدیک و اى بسا پیوندهاى خویشاوندى دارند. امروزه قاضى امور عرفى شیعیان احساء شیعى جعفرى است که از طرف حکومت تعیین مى‏شود و مقرش در شهر هفوف است. «احمد بن فهد» از دانشمندان برجسه شیعه است که در این سرزمین تولد یافته و در حله وفات کرده و دفن شده است وى که از علماى قرن نهم هجرى است تالیفاتى چون «عدة الداعى‏» و «خلاصة التنقیح فى مذهب الحق الصحیح فى شرح الارشاد» دارد. همچنین از میان دهها دانشمند شیعى که از این سرزمین برخاسته‏اند و با تالیفات و تبلیغات خویش حیات شیعى را در این دیار استمرار بخشیده‏اند به عنوان نمونه باید از محمد باقر الشخص نام برد که از علماى قرن چهاردهم هجرى است وى در سال 1314 در القارة از روستاهاى احساء دیده به جهان گشود و پس از طى تحصیلات مقدماتى راهى نجف اشرف شده از میرزا محمد حسین نایینى شیخ محمد رضا آل یاسین‏» بهره برده و از این دو فقیه بزرگ اجازه اجتهاد دریافت کرده است همچنین از برخى دیگر از علماى نجف اجازه روایتى اخذ کرد و به نگارش کتب در فقه و اصول و دیگر علوم اسلامى روآورد

/ 0 نظر / 16 بازدید